Geschiedenis muziekvereniging Crescendo

Muziekvereniging Crescendo is op 11 juni 1891 opgericht als 'Harmonie Crescendo'. Mede door de aanleg van de spoorlijn kreeg Bussum meer inwoners en begon het culturele leven zich meer te ontwikkelen. Tot aan 1939 was Crescendo de enige Harmonie in Bussum en ontbrak derhalve nooit op feestdagen, bruiloften, partijen en begrafenissen De zomerconcerten in de muziektent werden druk bezocht. Muzikaal werden goede resultaten geboekt. Jarenlang kwam men uit in de hoogste afdelingen van de landelijke federatie. Crescendo was een graag geziene gast op concoursen en festivals.
Na de Tweede Wereldoorlog kwam het muzikale leven weer op gang. Het ging voortvarend tot eind jaren vijftig. Het verenigingsleven zakte landelijk in, dus ook in Bussum. Crescendo heeft toen een aantal jaren nauw samengewerkt en gerepeteerd met muziekvereniging St. Jozef. Na dit succesvolle samengaan konden beide verenigingen rond 1968 weer zelfstandig verder. Crescendo had toen een eigen tamboerkorps en even later zelfs een echt majorettepeloton.

Kortom, in de afgelopen 120 jaar is er veel gebeurd. Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan in 1991 is een boek verschenen met de titel 'Bussum 100 jaar met de Muziek mee'. Hierin staat de rijke historie van de vereniging beschreven. Degene die in het bezit van dit 100 pagina’s dikke boek wil komen kan dit bestellen door hier te klikken. Uiteraard heeft Crescendo de laatste jaren niet stilgezeten en is tot het ontstaan van Muziekvereniging Het Gooi altijd een zeer actieve vereniging geweest met een prima orkest en een jeugdorkest. Enthousiasme, samenwerking, sfeer en muzikaal niveau blijken door de eeuwen heen toch de pijlers te zijn van een geslaagde vereniging